zondag 2 mei 2021

Heracles – VVV

Was deze nóg frustrerender dan vorige week?
Danny Post: ‘Elke verliespartij is frustrerend. Helemaal als het er zoveel achter elkaar zijn. In deze fase is Heracles uit dan gewoon een maatje te groot voor ons. Dat is niet erg. Ik vind dat we hard gewerkt hebben vandaag. Het wil gewoon niet, ook in de eindfase steeds net niet.’
Mikanista: ‘Verliespartijen zijn juist vaak inspirerend. Maar twaalf keer achter elkaar kansloos doet wat met je inspiratie. In deze fase is Heracles uit een brug te ver. Dat lees je terug. Dat is heel erg. Het is geen kwestie van hard werken. De motivatie ontbreekt om wekelijks een originele invalshoek te bedenken. Ook in de eindfase lukt het me steeds net niet.’


Je zegt “In de eindfase steeds net niet”. Maar daarvoor stopt het toch ook al een beetje?
Danny Post: ‘Ja, de fase voor de eindfase. Dat is frustrerend, dat is de fase waarin we zitten, een hele lange fase. Je hebt zelf veel mogelijkheden om uit te breken en we kiezen dan steeds de verkeerde mogelijkheid. Dat is frustrerend.’
Mikanista: ‘Ja, de fase voor de eindfase. Dat is frustrerend. Maar eigenlijk is elke fase bagger: de voorfase, de beginfase, de middenfase, de eindfase en de nafase. Dat is de fase waarin ik nu zit, een hele lange fase. Ik zie geen mogelijkheden om daar uit te komen. Dat is frustrerend.’


Je was vorige week heel uitgesproken. Daar zijn veel reacties op gekomen. Heeft dat iets voor jou veranderd de afgelopen week?
Danny Post: ‘Nee, hoor. Mensen willen emoties zien. Natuurlijk moet je oppassen met wat je zegt. Het is gewoon de frustratie na de wedstrijd. Ik vond het wel meevallen. Voetbal is emotie. Ik denk dat de mensen dat willen zien en dat is wie ik ben.’
Mikanista: ‘Nee, hoor, hoewel Huub en met name Wilbert behoorlijk fel reageerden. Dat is de emotie. Het is gewoon de frustratie na het lezen van zo’n stukje. Ik sta er nog steeds achter. Je denkt toch niet dat De Koning het slechter had gedaan de afgelopen vijf wedstrijden?’   


Hoe moeilijk is het om positief te blijven?
Danny Post: ‘Iedereen die gevoetbald heeft, weet dat als je twaalf wedstrijden op rij verliest … Dat zijn allemaal clichés. Er is niemand in het veld die denkt “Nou gaan we een potje verliezen”. Het doet heel veel met je. Het hoort ook bij het voetbal. VVV is natuurlijk een ploeg die altijd tegen degradatie vecht, alleen dit is wel extreem, die verliespartijen. Dat doet veel pijn.’
Mikanista: ‘Iedereen die geschreven heeft, weet dat als je geen inspiratie hebt … Uit een ander vaatje tappen? Dat zijn allemaal clichés. Het is ook nooit zo dat ik denk “Nou ga ik een kutstukje schrijven”. Het doet heel veel met je. Het hoort ook bij het schrijven. Mikanista is natuurlijk altijd een schrijver in de marge geweest, alleen dit is wel extreem, dat writers block. Dat doet veel pijn.’

Geen opmerkingen:

Een reactie posten