zaterdag 15 december 2018

Vitesse – VVV (1)

17.52 uur – de bel gaat. Kan m’n sleutel weer eens niet vinden. Open met de reservesleutel. J.! Altijd leuk en gezellig als J. er is. En al helemaal als J. me voetbalplaatjes komt brengen. Wel een kort genoegen ditmaal: ik moet uiterlijk om 18.20 uur weg zijn om de trein van 18.46 uur naar Arnhem te kunnen halen.

18.22 uur – J. weg

18.24 uur – in recordtempo drie t-shirts, een trui, twee paar sokken en twee broeken aangetrokken om de Arnhemse kou te kunnen trotseren.

18.26 uur – eindelijk klaar voor vertrek. Trek de deur achter me dicht. Doe de deur op slot. Verrek, lukt niet. Wel godverdegodver, de reservesleutel van 17.52 uur aan de binnenkant laten zitten! Kom m’n huis dus niet meer in. Nu niet, maar om 00.57 uur – geplande terugkomsttijd uit Arnhem – ook niet. Vitesse – VVV als tribuneklant aanschouwen kan ik wel vergeten.

18.37 uur – slotenmaker gebeld

19.27 uur – slotenmaker arriveert. Somt de gepeperde tarieven op, waar nog eens honderd procent bovenop komt, want het is na 18.00 uur in het weekend. Heb ik een inboedelverzekering? Ja? Dan niets aan hand, want die vergoedt alles. Opluchting.

19.34 uur – de slotenmaker wrikt wat, schuift wat, duwt wat en opent de deur. In minder dan vijf minuten. Knap staaltje werk, niet eens een nieuwe cilinder nodig. Of ik contant geld in huis heb? Een beetje slechts, maar ik kan toch wel bij hem pinnen? Nee, kan niet. Samen op naar de pinautomaat dan maar.

19.47 uur – hoeveel moet ik pinnen? ‘750 euro.’ Hóeveel? ‘750 euro’. Nou ja, de verzekering betaalt.

19.51 uur – de slotenmaker overhandigt me een kwitantie.
‘Een kwitantie, geen factuur?’
‘Nee, bedrijven krijgen een factuur, particulieren een kwitantie.’
‘Maar dat accepteert de verzekering toch niet?’
‘Jawel hoor. En anders bel je maandag even naar kantoor voor de factuur.’
‘Toch een beetje vreemd.’
‘Zeg je nu dat ik lieg?’
‘Nee, ik zeg dat ik het een beetje vreemd vind.’


20.02 uur – thuisgekomen bekijk ik de kwitantie. Wel godverdegodver. De klootzak! Heeft bij ‘bedrag’ ingevuld ‘betaald volledig’ en helemaal niets bij ‘bedrag in letters’. Hoe kan ik nou ooit nog bewijzen dat ik 750 euro heb betaald? En wat als ik maandag een factuur krijg van laten we zeggen 250 euro? Krijg ik wel een factuur? Kan ik überhaupt wel aantonen dat op 15 december 2018 om 19.34 uur een slotenmaker mijn voordeur heeft geopend?

20.19 uur – kantoor gebeld, m’n relaas gedaan. Klinkt inderdaad verdacht, beaamt de dienstdoende kantoormedewerker. Betoont medeleven. Heeft meegeschreven, gaat er achteraan. Maandag hoor ik meer. Mooi! Biedt enige hoop!

20.31 uur – wacht eens even: de dienstdoende kantoormedewerker zit natuurlijk ook in het complot! Stuurt me maandag een factuur van laten we zeggen 250 euro en deelt de resterende 500 euro met z’n partner in crime. 500 euro naar de gallemiezen.

20.43 uur – met de pest in m’n lijf zet ik de televisie aan. Evert ten Napel is commentator in Arnhem – ook dat nog.

21.16 uur – zouteloze pot. Totdat Kum verkeerd passt, de bal uiteindelijk terechtkomt bij Ødegaard, Ødegaard Kum twee keer te kakken zet en Ødegaard scoort.

22.12 uur – ‘Je krijgt in elke wedstrijd altijd een kans’, zegt Evert. Klopt. En toch zie ik dat bij dit dramatische VVV niet gebeuren.

22.16 uur – Mlapa krijgt een kans. En scoort. 1-1. En 1-0 voor Evert.


22.20 uur – Gong zet Kum te kakken, zet voor en Darfalou scoort. 2-1.

22.34 uur – Vitesse – VVV: 2-1. Evert – ik: 1-0. Slotenmakersmaffia – ik: 750-0. Mijn bestaan heeft wel eens vrolijker momenten gekend.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten