zondag 14 april 2019

Fortuna Sittard – VVV

‘Die wolken!’ De drie vrouwen van middelbare leeftijd in de trein raken maar niet uitgepraat over de wolken van Evert Thielen.


Na bijna twintig jaar lijkt het Fortuna Sittard Stadion (voorheen Offermans Joosten Stadion, daarvoorheen Trendwork Arena, daarvoorheen Fortuna Stadion, daarvoorheen Wagner & Partners Stadion) aan de buitenkant dan toch een bekleding te krijgen. Zó zonde.

Oorverdovend lawaai uit de geluidsboxen. Waar is de Koning Voetbal Mars als je ‘m nodig hebt?


Die wolk! Mijn mooiste stadionwolk ooit. Een wolk die ik de treinvrouwen had gegund. Maar op zeker geen voetbalvrouwen. Een wolk die ik Evert had gegund. Maar op zeker geen voetbalman.

Post wint de toss! Een voorteken?

‘Hé, Bax, KLOOTZAK!!!’ De man schuin achter me.

Voorteken? VVV wordt weggeblazen bedoel je. Larsje redt – Larsje laat los – Larsje redt. Larsje redt – Larsje laat los – Novakovich scoort.

‘Hé, Bax, GA BIJ DE AMATEURS FLUITEN!!!’

VVV speelt dramatischer dan ooit.

‘Hé, Bax, ZAKKENWASSER!!!’
  
Fortuna kakt in. Heel af en toe begint een VVV-pass z’n bestemming te bereiken.

‘Hé, Bax, VUILE KLOOTZAK!!!’

Rust. Wéér die teringherrie. Verlangen naar de rusten van vroeger. Hay van Dreumel, Caballero (Ay, ay, ay die Caballero / Dat is pas een sigaret / Ja, ja, ja die Caballero, / Echt je dat en je van het!), Heineken (Heineken bier, het meest getapt / Het heerlijke bier waar je graag in hapt / Hij en zij, samen Heineken / Heerlijk, helder, Heineken).

‘Hé, Bax, VUILE KLOOTZAK!!!’

VVV domineert. Geen enkele Fortuna-pass bereikt nog z’n bestemming.

‘Hé, Bax, KLOOTZAK!!!’ De ene man schuin achter me is de andere niet. Ik besef nu pas hoe gezegend ik ben met de man schuin achter me in De Koel. Ik hield al van ‘m, maar nooit zo innig als hier en nu, in de nok van het Fortuna Sittard Stadion met die waanzinnige schuin achter me.

VVV domineert. Maar creëert niet. Fortuna doet niet meer mee.

‘Hé, Bax, ZAKKENWASSER!!!’

Grot valt in. En begint warempel met een goede actie.

‘Hé, Bax, GA BIJ DE AMATEURS FLUITEN!!!’

Fortuna doet nog steeds niet meer mee. Maar scoort. 2-0. Einde wedstrijd. Toch niet. VAR. Buitenspel.

‘Hé, Bax, VUILE KLOOTZAK!!!’

Hofland draagt ook witte schoenen. Steijn heeft ze vandaag thuisgelaten. Toch een nieuwe trainerstrend?

‘Hé, Bax, KLOOTZAK!!!’

Grot scoort!

‘Hé, Bax, ZAKKENWASSER!!!’

Einde. 1-1. Ere-divisieschap weer voor een jaar veiliggesteld. Toch een voorteken.

‘Hé, Bax, KLOOTZAK!!!’


In Roermond stappen twee mannen in de trein. Tot Eindhoven blijven ze aan één stuk door Spaans praten zoals Spaans gepraat behoort te worden.

Geen wolkje aan de lucht.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten